loading...
.: Wellcome To IECity :. خبري | علمي | آموزشي | پزشكي | سرگرمي | شهر اينترنتي ايرانيـان
admin بازدید : 420 2012/12/28 نظرات (0)

در ترکیه سریالی ساخته شده است که به زندگی سلیمان قانونی سلطان شهیر عثمانی می پردازد. این سریال که از برخی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان هم پخش می شود…

 

 در ترکیه سریالی ساخته شده است که به زندگی سلیمان قانونی سلطان شهیر عثمانی می پردازد. این سریال که از برخی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان هم پخش می شود،تصویری از سلطان سلیمان نشان داده است که می توان گفت رویای احیای امپراتوری عثمانی که اردوغان مجدانه در پی آن است را بر باد می دهد. در این سریال سلطان سلیمان بیشتر دلمشغول حرمسرایش است تا کشورداری و مردی خوشگذاران است که بیشتر اوقات خود را در حرمسرا طی می کند. مطلب زیر درباره بازتاب های پخش این سریال در ترکیه است که در تازه ترین شماره «همشهری ماه» به چاپ رسیده است. 

در میان سریال‌های پر طرفداری که از شبکه‌های مختلف ترکیه پخش می‌شود، این روزها سریالی که از زندگی سلطان سلیمان یکم، مشهورترین سلطان عثمانی اقتباس شده است، طرفداران بیشتری دارد. این سریال در ترکیه با نام «سده باشکوه»پخش می‌شود. اما بعد از آن‌که شبکه‌های تلویزیونی عربی اقدام به خرید آن کردند نام آن را به «حریم سلطان» تغییر دادند و به همین دلیل این سریال با همین نام در ایران شناخته می‌شود.

سریال سده با شکوه، زندگی یکی از قدرتمندترین پادشاهان عثمانی را بین سال‌های ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۶ میلادی نشان می‌دهد که برای گسترش حکومت خود تا کشورهای اروپایی نیز پیش رفت و توانست دوران فرمانروایی خود را از این طریق ماندگار کند. این سریال با الهام از یک موضوع تاریخی، بخشی از زندگی سیاسی و اجتماعی سلطان سلیمان را نشان می‌دهد که گذشته از هزینه‌ای که برای ساخت دکورها و جلوه‌های ویژه آن به‌کار رفته، با به تصویرکشیدن زندگی خصوصی یکی از پادشاهان عثمانی و رقابت‌هایی که زنان حرمسرا برای کسب قدرت با یکدیگر داشته‌اند، با موضوعی تازه در مقایسه با دیگر سریال‌های ترکی، جای خود را در میان مردم باز کرده است.تهران پاتوق – فصل اول این سریال از شبکه تلویزیونی شو تی.‌وی SHOW TV و فصل دوم آن از شبکه استار تی.‌وی STAR TV پخش شد. سده باشکوه که درحال‌حاضر سومین فصل خود را در ترکیه پشت سر می‌گذراند، هر هفته روزهای چهارشنبه ساعت هشت شب از تلویزیون پخش می‌شود. البته بیشتر سریال‌های ترکی در همین ساعت پخش می‌شوند اما محبوبیت سده باشکوه اکنون به حدی رسیده است که بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند ساعت هشت شب چهارشنبه‌ خود را به پای تلویزیون برسانند تا آن را از دست ندهند. البته هستند کسانی هم که دوست دارند لذت تماشای سریال مورد علاقه خود را با دیگران سهیم شوند.

شاید دیدن جماعتی که برای تشویق تیم مورد علاقه خود در جایی مانند کافه و رستوران جمع شده باشند، اصلا غریب نباشد. یکی از مرسوم‌ترین این مراسم‎ها هم همین چند ماه قبل، زمان پخش بازی‌های جام ملت‌های اروپا انجام شد که طرفداران فوتبال در محل‌های عمومی دور هم جمع می‌شدند تا احساسات خود را با هم شریک شوند. با این‌حال محبوبیت سریال‌ها آن‌قدر در ترکیه زیاد است که وقتی پای صحبت سریال مورد علاقه‌شان پیش بیاید، صاحبان یک کافه از شما دعوت می‌کنند تا به همراه دیگر مشتری‌های‌شان برای دیدن سریال به آن‌ها بپیوندید. اسرا و مصطفی، صاحبان جوان یک کافه در مرکز آنکارا هستند. وقتی از آن‌ها در مورد سریال‌های ترکی به خصوص سده باشکوه می‎پرسیم، لبخند روی لب‌های‌شان می‌نشیند.

البته ابتدا کمی تعجب می‌کنند از این‌که این سریال در زمانی که درحال پخش در ترکیه است، بینندگان ایرانی هم دارد اما در نهایت می‌گویند، مشتری‌های خارجی دیگری هم داشته‌اند که سریال‌های ترکی را تماشا کرده‌اند و به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند سریال‌های پرطرفدار را در زمانی که کافه پر از مشتری است، پخش کنند تا به این وسیله نه‌تنها خودشان بتوانند برنامه مورد علاقه‌شان را ببینند بلکه مشتری‌های‌شان را هم از دست ندهند. به همین دلیل از ما دعوت می‌کنند روز چهارشنبه ساعت هشت شب باردیگر در آن‌جا حضور داشته باشیم و سریال سده باشکوه را ببینیم. وقتی سریال شروع می‎شود، هریک از مشتری‎ها سعی می‎کند زاویه دید خود را برای تماشای تلویزیون درست تنظیم کند. همهمه و سروصدای فضا به یکباره قطع می‎شود و چون بخشی از صندلی‎ها در فضای باز قرار دارند، صدای تلویزیون تا آخرین میزان بلند می‌شود. حتی اگر ماشینی با صدای بلند از خیابان رد شود با اعتراض مشتری‌ها روبه‌رو می‌شود. گاهی زمزمه‌هایی به‌وجود می‌آید که با چشم غره بقیه خاموش می‌شود. همین که سریال تمام می‌شود، سروصدا باردیگر موج می‌زند. بیشتر کسانی که به این‌جا آمده‌اند از مشتریان دائمی کافه هستند که برخی به خاطر دیدن همین سریال‌ها به دوستان اسرا و مصطفی تبدیل شده‌اند. یکی از آن‌ها دختر دانشجویی به نام «عیطیر» است.

او که از یکی از شهرهای مرزی ترکیه برای تحصیل رشته شیمی به آنکارا آمده است، وقتی متوجه می‌شود ما دوست داریم اطلاعاتی در مورد سریال‌های ترکی داشته باشیم، سر صحبت را باز می‌کند. به گفته او سریال‌ها طرفداران زیادی در میان مردم دارد که خیلی از آن‌ها جوانان هستند: «من در خوابگاه زندگی می‌کنم. وقتی سریال معروفی پخش می‌شود، عده‌ای در اتاق‌های‌شان و تعدادی هم در لابی خوابگاه به تماشای آن مشغول می‌شوند. در این زمان معمولا خوابگاه ساکت است و ما همراه دوستان‌مان در اتاق یکی از بچه‌ها جمع می‌شویم تا در مورد آخرین شایعات و حرف‌هایی که درباره سریال در روزنامه‌ها خوانده‌ایم یا از دیگران شنیده‌ایم، صحبت کنیم.»

این درحالی است که در جست‌وجو برای یافتن آخرین اخبار و میزان استقبال از این سریال در اینترنت به این مطلب رسیدیم که پخش سریال سده باشکوه، انتقادات و اعتراضاتی را در کشور ترکیه برانگیخته است. برخی از بینندگان به آن‌چه ارائه تصویری «نامحترمانه»، «شرم‌آور» و «خوش‌گذران» از شخصیت تاریخی سلطان سلیمان می‌خواندند، واکنش نشان دادند. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا کرده که بیش از ۷۰هزار شکایت درباره این سریال دریافت کرده ‌است و به شو تی.‌وی اخطار داده تا به خاطر نمایش نادرست «حریم خصوصی یک شخصیت تاریخی» به صورت عمومی عذرخواهی کند. گویا رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم نمایش این سریال را به دلیل «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان کشور» محکوم کرده است.

در همین خبرها نقل شده که میرال اوکای، نویسنده فیلمنامه نیز گفته است که منتقدان قدری عجله کرده‌اند زیرا در فصل‌های آینده، معترضان تصویری متفاوت از آن‌چه تصور کرده‌اند از این شخصیت می‌بینند.البته این اولین بار نیست که ضمن پخش یک سریال در ترکیه، واکنش‌های مخالفی وجود داشته است. عیطیر درباره واکنش شبکه‌های تلویزیونی نسبت به انتقادها می‌گوید: «دولت، خیلی موافق تبلیغ الگویی که در سریال‌ها نمایش داده می‌شود، نیست. چون بیشتر سریال‌ها الگویی از زندگی غربی را نشان می‌دهند. با این همه رادیو و تلویزیون‌های ما مستقل هستند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. به همین دلیل دولت نمی‌تواند دخالت زیادی برای جلوگیری از پخش سریال‌ها داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «خیلی از این سریال‌ها سودهای مالی فراوانی برای صاحبان شبکه‌ها دارند و به همین دلیل آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا سریال متوقف نشود. شبکه‌ها هم برای جلب رضایت مردم، سریال‌ها را با فرهنگ جامعه خودمان تطبیق می‌دهند تا بیننده‌های بیشتری داشته باشند.»

منبع :fardanews.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 400
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 206
  • باردید دیروز : 387
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,704
  • بازدید ماه : 4,843
  • بازدید سال : 26,458
  • بازدید کلی : 457,309
  • کدهای اختصاصی